Biloppretting og reparasjon

Vi tilbyr all reparasjon av karosseriskader og biloppretting. Enten karosseriet i bilen din er av stål, aluminium eller plast, behersker vi alle typer reparasjonsmetoder. I tilfeller der skaden på din bil ikke er for stor, ser vi etter muligheten for en rimeligere, raskere og enda mer miljøvennlig alternativ reparasjon.

Alle typer karosseriskader

Sikkerhet, kvalitet, kompetanse og miljø

Vi tilbyr all reparasjon av karosseriskader og biloppretting. Enten karosseriet i bilen din er av stål, aluminium eller plast, behersker vi alle typer reparasjonsmetoder.

Våre skadereparatører kurses jevnlig og har til enhver tid tilgang til informasjon fra din bilprodusent for å kunne reparere akkurat din bil på best mulig måte.

Vi benytter hele tiden bilprodusentenes egne reparasjonsmanualer. Det sikrer deg at vi holder oss til den etablerte oppskriften for reparasjoner av hvert enkelt bilmerke. Spesielt viktig er dette ved strukturskader, der alle reparasjoner må følge bestemte prosedyrer for at bilen skal kunne komme inn under garantivilkårene.

For oss og ikke minst deg som kundene er naturligvis funksjon og sikkerhet kanskje det viktigste, og ved at vi følger bilprodusentens reparasjonsmanual kan du som bileier være sikker på at disse aspektene er ivaretatt når du får din bil tilbake fra oss!

Kan skaden repareres ved hjelp av Smart Repair/Micro Paint eller PDR-metoden vil vi også kunne hjelpe deg med dette! Vi har spesialister innenfor alle disse områdene her hos oss!

Aluminium

Aluminium er ikke noe nytt material for oss eller generelt innen bilindustrien.

Av nyere merker i dag har vi for eksempel Tesla. Tesla Model S og Model X-karosseri er fullverdige aluminiumsbiler. Dette gjør bilene selvfølgelig lettere, men også svært sikre.

Aluminium også i bærende konstruksjoner

Aluminium er lett, og aluminiumslegeringer blir stadig sterkere. Ved å erstatte stål med aluminium har biler blitt vesentlig lettere, og drivstofforbruket har blitt mindre. En annen trend er den økte bruken av støpte aluminiumsdeler. Hittil har det mest vanlige vært hjulopphengingskomponenter, motorblokker, sylindertopper og felger.

Nå er flere bilfabrikanter i ferd med å se på løsninger hvor støpte deler inngår i de bærende konstruksjonene, og her er Tesla langt framme. Men flere biler har hatt dette tidligere, et eksempel er Audi.

Fordelen med støpte komponenter er at et komponent kan erstatte flere deler som ellers måtte sammenføyes i en separat prosess for å ha samme funksjon. De støpte delene betyr lavere vekt og mindre arbeid. Den samme effekten oppnås med å erstatte stålkonstruksjoner med ekstrudert aluminium. Tidligere har det vært et problem å bruke stål og aluminium om hverandre på grunn av galvanisk korrosjon. Dette problemet er nå overvunnet og man ser i dag at dette går om hverandre. Man har flere tilfeller i dag hvor man ser bærende B-stolper laget av aluminium, mens kjernen i stolpen er laget av høyfast stål.

Aluminium krever spesialverktøy, spesialkunnskap og helt separerte omgivelser ved bearbeidelser.

Utviklingen skjer utrolig fort, og morgendagen er ikke lik gårsdagen. Derfor er det viktig å ha tilgang til alle reparasjonsmanualer fra bilprodusenten til enhver tid, og ikke minst ha riktig utstyr og kompetanse innen faget. E18 Skadesenter var tidlig ute med å tilegne seg nødvendig kunnskap og kompetanse innen faget. Med riktig utstyr og verktøy er vi sikre på å oppfylle alle krav til reparasjonene vi utfører her hos oss!

Har du vært uheldig og kantkjørt en felg? Vi har også spisskompetanse på reparasjon av aluminiums felger her hos oss!